söndag 28 juli 2013

Jag vet...


... att det kan gå går upp och ner i den hundvärld jag lever i, men ändå så känns det bra mycket tyngre vissa dagar än andra.

OBS! varning för långt inlägg (för att jag påbörjat detta för längesedan)!

Jag börjar tänka mycket och ifrågasätta varför vi inte kommer framåt just nu.
Det fungerar på träning men INTE på tävling.

Det känns inte som att det är utebliven belöning som ställer till det, det känns inte som att han inte har orken att genomföra en hel klass... för han kan göra en finfin fjärr i slutet.

Jag har frågat mig själv nedanstående frågor i snart en hel månad:
- Vad är det som jag gör fel i vår träning?
- Sänder jag ut någon signal som gör Beck osäker på det han ska utföra, låter jag annorlunda på tävling än träning?
- Kan det vara så att det hela bara handlar om mognad hos Beck och att han behöver vänja sig hur det är att tävla och allt vad det innebär?

Men nu har jag ältat färdigt (för denna gång), så här kan jag inte hålla på för då blir jag snart "ding i bollen" och det hjälper oss inte att komma vidare.

Det är en nästan en hel månad sedan jag skrev sist och vi har ju så klart inte legat på latsidan.

Den 29:e juni hade vi en bra Team Nos dag i Hörby, tyvärr inga bilder alls på mig och Beck. Men vi skötte oss riktigt bra båda två. Vädret kunde varit bättre men oxå sämre... regnade bara på eftermiddagen.

Jag & grabbarna stannade sedan kvar i trakterna, vi åkte bara vidare en bit till Höör och stannade hos Lena, Grappa & Gibson över natten och fram till söndagseftermiddagen.

När vi ätit gott på lördagskvällen så blev det strålande väder och vi körde bort till Frostavallen för lite bad & lite träning.

Det var så underbart att se den lille rackaren Gibson apportera både på land & vatten... helt klart en blivande jaktchampion tillsammans med sin duktiga matte:







När vi kommer hem så ska det plockas jordgubbar till efterrätten och när Lena kommer ut med den tomma skålen så hoppas dogsen på att det finns något i den till dom.




På söndagsförmiddagen trotsade vi ösregnet och körde till Finngården. Gick in i skogen och tränade för där regnade det betydligt mycket mindre. Vi försökte hitta på lite kluriga övningar och våra duktiga hundar löste dom finfint.

Beck fullständigt älskade att få vara den snälla lekfabrorn till Gibson - och jag kan lova att han var en rejält slagen kille då vi kom hem.

Den 2:a juli åkte vi iväg till Bjuvs BK tillsammans med Britt-Inger & Maya & Anette & Godis kom från sitt håll.
Det är alltid bra att ha varit på tävlingsplatsen i veckan innan tävling och vi gjorde ett mycket bra genrep och åkte hemåt med en väldans go känsla, här kommer några bildbevis.

Bra kontakt, bra position i ff:et
Påbörjar sättandet under gång

Blev ett mycket bra utfört moment (som oftast på träning)


Lyssnade på mig och gjorde ett fint ställande
Den 5 juli åkte vi tillbaka för att tävla i BjuvsCupen. Det blev ingen go start då Beck la sig ner på sittande i grupp, detta har faktiskt inte skett på hela året. Vi nollade oxå sättande under gång och gjorde några ganska usla saker. Så vi tar med oss det bästa, platsliggningen, friaföljet, rutan, vittringen & helheten. Förvånansvärt var att detta ändå räckte till ett 3:e pris och en 3:e placering. Men som jag sagt tidigare, jag byter mycket hellre en pallplats mot ett 1:a pris.


Jag & Anette stannade sedan kvar i metropolen Bjuv. Vi checkade först in på trevliga Rosentorps pensionat och körde sedan och badade dogsen i en damm som vi till slut hittade.




Vi promenerade in till byn på kvällen och hittade en liten familjerestaurang som serverade mycket goda hamburgare och som underhållning passerade raggarbilarna en efter en efter en.

Söndagen startade bättre, två 10:or på gruppmomenten, men inget sättande och fel pinne i vittringsapporteringen och generellt kassa poäng = en riktig bottennappstävling med andra ord :-(

Det gick desto bättre för syster Pärla som fick ett 1:a pris & en 3:e placering (båda dagarna). Stolta brodern Beck ville gärna posera tillsammans med en riktig vinnare.


Det gick riktigt bra för Eva & Quick oxå som nu bara har ett 1:a pris kvar till LP1!



Hela veckan som följde så tränade jag och herr B och det kändes så gott inför fredagskvällens tävling och ett litet litet steg framåt tyckte jag att vi tagit i momentet "sättande under gång" och visst var steget litet framåt, han började fälla ner ändan men reste sig igen (har filmbevis). Trots att vi tränat sittande och han suttit som ett ljus under veckan så var det igen dax för att han tyckte att han skulle lägga sig :-(
Han roade publiken när han snyggt sprang in i rutan och vid nedläggandet tog sig ett mål sågspån (jag kan dock skratta åt det nu i efterhand). Vi höjde oxå poängen ett snäpp från Bjuvhelgen, 12.5 poäng mer!

Dock hann vi även en kväll med att träffa Jeanette & Magnus i Höllviken där vi bjöds på smarrig glass och en tur ner genom tallskogen och längs Falsterbokanalen, en mycket trevlig men blåsig kväll!



Lördagen efter Tollarp så åkte hela familjen iväg och träffade Bea & hennes tjejer vid sjöarna. 
Vi gick en härlig runda där vi gjorde lite träningsstopp på vägen. 
Vi började på vattnet så att dogsen dessutom kunde svalka sig i värmen. Fantastiskt duktig liten "Elvis" som bara så följsamt följer Beas signal & tecken.

Sedan gjorde vi en dundermiss, placerade ut många minidummiesar i detta höga gräs. Alla utom en fick vi in och vi bestämde oss för att skita i den och fika innan vi skulle bege oss tillbaka till bilarna. Men jag & Bea är väldigt lika, inte kunde vi ge upp. Så vi utlyste en tävling, den hund som fann den sista skulle få alla skivor skinka som fanns kvar.


Den lyckliga vinnaren blev gammeldamen Corinne.

Vi har oxå hunnit med att besöka Marie & Lakkan i Lakritsskogen och så klart innehöll även den rundan lite badkul.

Beck & Lakrits delade bokstavligen pinne :-)



Jag & Kerstin träffades förra söndagseftermiddagen i Lomma (16.00). Det var skitvarmt men vi hittade en skuggig plats och fick till en riktigt bra störningsträning då Lena W körde discoträning med sina polare.

I måndagskväll var vi och träffade Emma & Banjo. Nya tips på apportering och sättande under gång fick vi med oss ifrån Staffanstorp.

Innan vi lämnade Staffanstorp så körde inom och hälsade på Ann & Elliot, ja Janne oxå för den delen. Det var så längesedan vi träffaes senast och det var så roligt att se dem igen.

Nu får det räcka i detta inlägg, nästa inlägg får handla om veckans två träningstävlingar.

1 kommentar:

  1. Hej o hopp! Snart semester här också! Bara en jour kvar och söndag morgon är det frihet som gäller. Måndag förmiddag drar vi ju med er till fina Bastudden! Pussa grabbarna på nosingarna så hörs vi i helgen och planerar lite!
    Tass o kram från mig och Lakkan

    SvaraRadera