söndag 26 juli 2015

Träningshelg

Lördagen den 18 juli var jag & grabbarna och träffade Paulina & lille söte Ture som nu inte är så liten längre men fortfarande så söt.

Vi träffades på pendlarparkeringen för att först promenixa och göra lite på vägen innan vi tänkte träna lite vatten.

Vi placerade flera dummiesar på vägen medan vi fortsatte att gå för att sedan vända upp och skicka hundarna och hämta dem en och en. Detta fixade dom jättebra!

Jag har tyckt att GW inte varit helt bra på att markera så jag har börjat träna upp honom. Jag bad Paulina gå upp på en liten vall, kasta så att dummien direkt hamnade bakom vallen. Två gånger gjorde vi samma sak och GW löste dessa utan problem. När GW var på väg tillbaka med nummer 2 bad jag Paulina smyga ut ännu en på samma ställe. Denna fick ligga till sig lite medan jag kastade en markering till Ture på mitt håll och medan han var på väg in med den så placerade jag en på samma ställe så att Paulina kunde skicka Ture på en dirigering direkt. Jag & GW förflyttade oss sedan lite och jag riktade upp honom mot den tidigare utlagda - spikrakt gick han ut och fann den direkt :-)

Mot vattnet traskade vi vidare. Tyvärr lyckades jag inte att få den första avlämningen i handen men resten satt som en smäck.

Avslutningsvis så fick alla 3 killarna hämta dummiesar uppe på en hög växtrik grushög, det klarade dom galant och verkade tycka det var jätteroligt.

På söndagen åkte bara jag & GW iväg för att träna med Lena & Lotta. Vi möttes upp på Frostavallen och åkte sedan vidare till Dagstorpssjön.

Vi började med att Lotta kastade ut var sin minnesmarkering på två olika ställe, alla hundarna tittade på. Sedan tog vi ut hundarna en och en för att köra dem på vatten från ena till andra sidan.

Det fanns massor av näckrosor de skulle ta sig igenom för att komma över mot andra sidan, dessa brydde sig inte GW om ett dugg och det gladde mig mycket. 3 mycket bra skick fick vi till med honom.

När alla varit på vattnet så fick de även en och en hämta minnesmarkeringarna. Jag bad Lena & Lotta att stå uppe i skogen så att vi fick gå fot emot dom, det blev några rundor innan vi var framme på ett bra sätt. Minnesmarkeringarna var en baggis, rakt ut och rakt hem med en härlig fart :-)

Så nyttig träning, så bra att låta hundarna arbeta en och en och på så sätt också samtidigt få feedback på hur det såg ut för oss.

1 kommentar: