måndag 27 juli 2015

GWs och min första tävling avklarad!

I lördags morse ringde klockan jäkligt tidigt 04.45!
Men när man ska göra något roligt så är det plättlätt att stiga upp :-)

Snabb tur ut med grabbarna, utfodring och sedan bara att packa ihop det sista och så bar det iväg till Möcklö (Karlskrona). En liten nätt tur på ca 2,5 timme enkel väg hade vi framför oss. Jag hade efterlyst resesällskap på FB men ingen nappade. Anders erbjöd sig att följa med men han har ju verkligen inget utbyte av detta så jag tyckte att han kunde stanna hemma och gå och se sitt favoritlag vinna istället.

Vi var på plats i mycket god tid för att jag skulle hinna rasta av GW ordentligt. Tyvärr fanns det inte möjlighet att släppa loss honom riktigt någonstans. Han fick hämta några dummies på en stig och sedan fick jag tips om var jag jag kunde gå ner och låta honom apportera i vatten.
När vi kom ner till vattnet satt det två damer med en liten morrande hund (bara lät var så snäll mot hanar). Jag frågade om det var OK att jag släppte i GW, självklart sa dom... men de gjorde inte någon större ansträngning att hålla koll på hunden. GW brydde sig inte när han skulle ut efter dummyn men tyckte det var läskigt att komma upp igen. Det blev bara ett kast, ville inte att någonting skulle hända.

Nu till själva tävlingen. Vi hade lottats till att få startnummer 10 och att börja på station 1. Vi gjorde stationerna i denna ordning:

1. Enkelmarkering över åker där dummyn hamnade precis i kanten på högt gräs - 0 poäng
Vi blev upphämtade av skytten och skulle gå fot i ca 10 m fram till startpunkten. Till höger på denna sträcka stod lite "störningar", fikakorg påsar med saker i, dessa var GW bara tvungen att snabbt kolla in. Men han kom direkt tillbaka till min sida då jag kallade i alla fall (men sådant "trams" kostar många poäng).
Framme vid startpunkten hade GW bara koll på skytten så jag visade GW att han skulle markera framåt och då stack han förmodligen på detta tecken innan han visat att han kunde gå på mitt kommando. Han löste uppgiften perfekt för övrigt, ut och in med härlig fart och bra avlämning. Domare Gert "skällde" lite på mig för mitt handtecken, han menade att GW absolut hade släppt skytten och följt med skottet ut och sett dummyn falla. 
Bra kritik, detta får jag tänka på framöver.

2. Enkelmarkering i liten uppförsbacke där dummyn hamnade i ett litet stenparti - 0 poäng
Här blev vi upphämtade av domaren och fick gå fot ca 10-12 m. Stoppet bestod av ett gevärsfodral, som GW givetvis skulle kolla in först.
På denna station stod skytten närmre nedslagsplatsen så jag gjorde ingenting mer än bad GW att markera. Skottet gick dummyn kastades och landade och då stack GW. Hm...
Samma sak här, uppgiften löste han för övrigt riktigt bra, sprang dock förbi mig i hundranittio på hemvägen så att det blev en liten lov innan han lämnade av.

5. Enkelmarkering bland träd och högt gräs - 15 poäng
Upphämtade av domaren och ca 10 m fotgående. Här var inget som låg utlagt ändå behövde GW kolla läget sidan om oss innan han satte sig. Skottet föll, kastet kom nästan längs marken och GW satt och jag lät honom sitta extra länge. Jag trodde att han satt för att han inte såg dummyn men han for rakt ut och rakt in och levererade dummyn sittande framför mig. Kommentar från domaren: Fantastiskt arbete, synd med skiten runt dina fötter!

4. Enkelmarkering på vatten - 0 poäng
Upphämtade av domaren för ett ca 15 meters fotgående mot vattnet. Jag skulle få skicka GW när domaren sa vårt startnummer. Skott och kast kom ut på vattnet där det gick lite vågor. Jag såg inte dummyn som blev skymd bakom ett träd kanske inte GW heller men plasket hördes. Tyvärr hann jag inte höra vårt startnummer, GW var redan på väg. GW fastnade lite bland stenarna ute i vattenbrynet innan han vågade sig ut (jag valde att inte hjälpa honom). Avlevereringen blev toppen, kroppen skakade på den ganska långa vägen upp men jag fick den i hand innan han fick skaka sig ordentligt på mitt kommando.

3. Enkelmarkering i framkant av dunge med högt gräs - 0 poäng
Domaren hämtade upp oss. Dagens längsta fotgående. Här hann jag bara koppla loss sedan drog GW ut till fikakorgen som stod där vi skulle stanna upp för vidare färd ut mot skyttens fötter där en vit plastpåse lyste som en sol från klar himmel. När GW kollat klart så kom han tillbaka. Tack & adjö sa domaren. Men jag insisterade på att få göra om det för att se om GW kunde lösa uppgiften, med viss 
tvekan fick vi göra det.
Detta var dagens svåraste station för GW, han fick leta ett tag men löste uppgiften själv, kom tillbaka och lämnade dummyn men direkt efter plockade han även in de dummies som låg på marken vid korgen.

Summa summarum av dagen:
- Vädret kunde varit lite bättre (regnet stod som spö i backen stora delar av provet) blev blöta & kalla.

-  Så klart inte kul att starta och få fyra nollor på pga knallning - men jag fick definitivt svar på vad vi måste träna på. Kanske det var situationen tillsammans med skott som utlöste detta. Får klura & träna vidare bara. Visst har han knallat någon gång på träning, men inte så att jag var speciellt orolig för det :-( 
Några kanske undrar varför jag lät honom knalla istället för att stoppa honom. Svaret är att jag lät honom gå för att se om han var kapabel att lösa uppgifterna och hur avlämningarna skulle ske.
Knallningarna får jag stoppa på träning och inte på tävling vid hans ålder känner jag.

- Jag tar med mig det positiva: GWs härliga apporteringslust, hans toppenfart och ändå fina upptag, hans snabba hemåtspring och hans mestadels bra avlämningar. 
Tar även med mig att fotgåendet som gick bättre än vad jag trott (då så klart inte fadäserna han gjorde inräknade).

- Det var jättekul att vara ute bland andra tävlande igen och återse gamla bekanta och stifta nya trevliga bekantskaper.

Lite tungt var det dock att köra hela långa vägen hem igen.

Men nu blickar vi framåt, ska lägga in en hel del träningspass innan FM som går av stapeln om 2 veckor i Småländska Kosta. Helt OK att hinna med eftersom att jag nu har 5 veckors semester framför mig :-)

2 kommentarer:

  1. Skönt att ha debuten gjord även om allt inte gick enligt dina önskemål. Men mycket gick ju bra också! Träning ger som bekant färdighet och träna kommer ni att göra så blir det bättre och bättre!
    Himla trist att ni skulle bli så blöta....

    SvaraRadera
  2. Skönt att ha debuten gjord även om det inte gick helt enligt önskemål. Men mycket gick ju bra också! Träning ger som bekant färdighet och träna kommer ni att göra så blir det bara bättre och bättre!
    Trist att ni blev så blöta.....

    SvaraRadera