tisdag 10 november 2015

Tävlingsåret 2015 är nu slut för våran del!

I söndags trotsade jag & GW blåsten och åkte iväg till Hishult för att återigen starta på ett WT.

Återigen gick inte GPS:en riktigt att lita på men jag lyckades ändå komma fram efter en liten omväg i skogen.

Vi skulle gå ut som nr 7 i andra startgruppen som samlades först kl 10. Man startade i nummerordning och redan på station 1 blev det ca 30 minuters väntan och GW var så taggad när det var vår tur.

Han gick endast fot med mig ca 2 m sedan stack han fram till skogskanten och kollade läget, kom dock tillbaka så fort jag kallade på honom men sedan gick han mer fot med domaren än med mig :-(

Stationen bestod av en enkelmarkering och ett linjetag, verkade inte speciellt svår men döm om min förvåning. GW sprang ut halvvägs och drog sedan in till vänster och bortom kastaren för att sedan kolla skytten på andra sidan innan han sög upp dummyn som låg på stigen. Han kom hem fint och lämnade av. Jag skickade ut honom igen på dirigeringen och han satte fart rakt ut för att vika av på precis samma ställe igen men denna gång tog han bara ett varv bortom kastaren innan han tog dummyn och kom hem. Tyvärr blev det på detta bara 10 poäng kvar... men vad gör det om hundra år???

Man skulle sedan vandra vidare på vägen för att ta stationerna i nummerordning. Station 2+3 var en dubbelruta och här var rena proppen, väntan var ca 2 timmar. När det äntligen började närma sig vår tur (bara ett ekipage före) så tog domaren och funktionärerna lunch. Jag och mitt trevliga sällskap Ulrika & Lykka bestämde oss då för att rasta hundarna och se till att själva också få i oss lite mat. När vi återkom till startplatsen så var det till att göra oss redo.

Station 2 bestod av en markering med dold kastare och dummyn föll bakom en gärdsgård. Jag var fullt fokuserad för att hålla koll på var dummyn föll så jag hade inte full koll på om GW såg var den föll. Det var även massor av träd i vägen. Men jag skickade honom och jag trodde att han skulle reda ut uppgiften men tyvärr hittade han inte dummyn och det hela blev till ett sök istället. Så jag valde att kalla hem honom och på min signal kom han direkt och det blev jag väldigt glad över. 0 poäng blev det så klart.

Direkt efteråt så förflyttade vi oss till station 3 för att få två enkelmarkeringar.
Markering nr 1: Nu hade kastaren förflyttat sig en bit framåt längs gärdsgården (skytten stod kvar på samma ställe som på station 2) och kastet kom framför denna gång. Denna markering spikade GW!
Markering nr 2: Kastaren hade förflyttat sig ytterligare längre ut längs gärdsgården och kastet föll denna gång bakom igen. Denna blev också för svår för GW och det hela blev mer som ett sök så jag valde återigen att ta hem honom och han kom på direkten.
10 poäng blev det dock för att han löste ena uppgiften av de två.

Vi traskade sedan vidare på vägen och när vi kom fram till nästa dubbelstation 4 + 5 så var där tomt och plötsligt dök domaren upp i en liten öppning och välkomnade oss glatt. GW blev jätteglad och domaren sa: Oj detta välkomnandet kanske blev lite för häftigt för en flat!

Stationerna låg nu ute på ett öppna fält med en å/bäck emellan. Station 4 bestod av två enkelmarkeringar, en framför och en bakom ån/bäcken. Första markeringen missade GW eftersom att han tvunget skulle kolla en inplastad ensilagebal, jag försökte att få honom rätt men misslyckades så jag tog hem honom. Markering nr 2 löste han bra men för säkerhetsskull gav jag honom lite hjälp med pipan och där rök 2 poäng av 10 så alltså 8 kvar.

En kort förflyttning sedan var det dags för sista uppgiften, en enkelmarkering diagonalt över fältet och ån sedan lite uppförsbacke och över en gärdsgård och ca 3-4 m in kastades dummyn. GW for iväg som skjuten ur en raket, for över det ena och det andra som ingenting och hämtade dummyn och lika snabbt tillbaka. Domaren sa: "Här finns minsann ingenting annat än att ge en 20-poängare och detta var det bästa jag sett hitintills idag".

Jag blev så glad, behövde verkligen få avsluta på detta bästa sätt och det visade sig sedan att den enda tjugan fixade vi på denna station :-)

Provupplägget var skoj men för svårt för oss och uppenbarligen även för många andra visade det sig när resultatlistorna kom upp. Det brukar vara massor av hundar över 90 poäng men nu hade vinnaren 90 och tvåan 81 och trean 75... sedan inga fler "1:a-pris". Av 51 startande som hamnade vi på en 22:a plats med 48 poäng.

Vi åkte hem nöjda & glada i alla fall och nu vet vi vad vi ska träna på tills tävlingssäsongen sätter igång igen 2016!



1 kommentar:

  1. GRATTIS duktiga ni! Vilka fina ord att ta med in i nästa år och en fullpoängare!!

    SvaraRadera