fredag 20 maj 2016

Kan jag hjälpa...

... så hjälper jag gärna andra om de vill ha min hjälp.

Då det inte blev någon kurs i söndagseftermiddags så kom våra kurskamrater Henric & Dixie (brun jättesöt labbetik) hit för lite träning ute på "Nybygget" på morgonkvisten.
Vi klarade oss nästan ifrån det värsta regnet.
Henric har bara haft 11 månader gamla Dixie i ca 2 månader och vilka framsteg dom gjort tillsammans sedan vi träffades på kursen första gången.
Då vi inte bor jättelångt ifrån varann så ska vi fortsätta att ses när andan faller på, det går ju att träna ganska länge nu på vardagskvällarna. Ja vi fick minsann till en spontanträning även i onsdagskväll, en bra sådan.

I måndags efter jobb hade jag tid för GW hos "tandläkaren" för att kontrollera hans fula huggtänder i nederkäken. Ända sedan han kom hem till oss så har jag nästan varje dag borstat tänderna men ändå när dessa kom upp en bit så var de liksom missfärgade. När jag skickade bilder till veterinären så trodde hon allt att det var tandsten och om GW skulle tillåta att ta bort det i vaket tillstånd så skulle det nog inte vara något problem. Men tyvärr var det inte så, han har emaljskador och veterinären förklarade det ungefär så här:

"Vissa tandsjukdomar kan dock inte en hundägare påverka. En av dem är emaljhypoplasi som är en sjukdom som innebär att hunden har ett fel i sin emaljbildning.

Så inte mycket att göra åt det hela tyvärr. Bra är dock att GW inte verkar ha några problem av det. Men jag måste vara uppmärksam så att det inte uppstår någon inflammation i tandköttet. Skulle han av någon anledning behöva sövas fram över så rekommenderades vi att då att ta 2 röntgenbilder för att kontrollera så att det inte finns några skadade rötter.

När vi kommit hem så kom Jeanette, Magnus och deras töser på besök. Vi gick en ny lång härlig runda tillsammans... hoppas på många fler trevliga turer tillsammans :-)

Nu är det fredag kväll igen... shit alltså vad veckorna går :-(
Så klart gillar jag när det är helg och ledighet men ändå, det går FÖR fort!

1 kommentar:

  1. Tack för en härlig tur:) Det gör vi snart om.
    Visst går det fortare än fort... speciellt när det är ledighet.
    Så tråkigt med GWs tänder men vi hoppas det inte blir några komplikationer.

    SvaraRadera