onsdag 16 maj 2012

Ibland blir det verkligen...

... INTE SOM MAN TÄNKT SIG!

Vi åkte iväg långa/tråkiga vägen till Hörby för att möta upp andra Team Nos-gänget. Det var bara jag från vårat team. Jag var verkligen på gott humör och hade en go känsla om att detta skulle bli en riktigt bra träning.

Vi började med gruppmomenten, Beck överraskade mig med att sitta i en hel minut utan antydan att lägga sig. Kunde det ha börjat bättre? Nej!


När det sedan blev vår tur att "visa upp oss" så blev ingenting som jag hade hoppats på. Friaföljet, stundtals så kasst. Läggandet under gång blev bra. Skicket till rutan, skit... sprang mot rutan men istället för rakt in så plockade han upp en maskros på vägen och åt upp den :-/. Lite analys om varför... gula koner utan markering av rutan, vädret (sol/värme), uppvärmninge etc etc. Nytt skick mot oranga koner med band som markering. Full fräs in i rutan men ingen tendens att stanna på mitt kommando, han drog bara vidare och plockade upp en kinahatt 20 m ut! När ny analysering skulle göras så brast det även hos mig. Men med bra träningskompisar så kunde jag ändå lämna träningen med en viss posivitet.

Igår var vi på platsliggningskurs nr 3 och jag tycker nog att grabben ser ut till att börja ligga lite tyngre. Då han flertalet gånger självmant lagt hakan i backen så har jag fortsatt att belöna dessa och tränat vidare med en target. Jag kunde flera gånger utifrån ge kommando och då svarade han med att lägga ner hakan och självklart var jag där och belönade direkt. Vi fortsätter jobba hårt på detta och hoppas vi är på rätt väg. Igår hamnade vi ofrivilligt sidan om hunden som inte kan bli kvar men trots detta så låg Beck och brydde sig inte mer än att lyfta hakan och titta mot deras håll. Skönt!

Innan vi åkte hem så stannade vi till vid vattnet och körde lite vattenapportering & linjetag på land. Gick jättebra, kunde utan problem skicka honom på land trots retningen som jag slängt ut på vattnet. Jag skall fortsätta att träna honom själv både på land & på vatten och försöka få honom att inse att det är att arbeta som han skall lägga krut på och inte ljudandet. Vem vet kanske INSER han detta EN VACKER DAG!

Ha en bra helg alla... för det skall vi ha för jag är LÅÅÅÅÅNGLEDIG i hela 4 dagar :)
Ps. Ni som följer Malmöpolisen på tv... såg ni mina 3 grabbar i veckans avsnitt?

1 kommentar:

  1. Nej det blir inte alltid som man tänkt sig.... Skönt så med stöttande träningskompisar!! Kul att det gick så bra med platsliggningskursen och jaktträningen:)
    Såg dina 3 grabbar på tv och det var verkligen kul att de var med!!
    Njut nu av långhelg! Kram

    SvaraRadera