söndag 24 juni 2012

Värdemätartävling...

... av olika slag!

Igår drog jag & Emma ner till Österlen med grabbarna Beck & Krut. Vi körde direkt till Brukshundsklubben och bekantade oss med miljön genom att träna drygt en och en halv timme vid sidan om planen.

På tillbakavägen till Emmas föräldrars stuga så svängde vi inom hundbadet och lät grabbarna bada & leka av sig vilket dom verkade uppskatta :-)

Väl framme vid stugan så fick grabbarna ligga kvar i bilen och torka lite medans vi packade in oss, satte på lite käk. Efter matten körde vi lite lydnad i trädgården innan det blev för kallt & mörkt.

Emma syster Malin & Hedda visade upp vad de kunde
Sedan hade vi en mysig stund med mycket fokusering på dagens tävlande... vi t  o m skissade lite på hur vi trodde att det skulle kunna gå och hade en klar målbild framför oss.

Nattsömnen blev lite si så där för min del... har alltid svårt att sova borta första natten och snarkar någon så blir det än svårare. Men det blev väl ca 2,5 timme tills Beck 4.30 väckte mig och visade att han behövde gå ut och kissa. Sedan lyckades jag nog få 1,5 timme till innan det var dags att bli väckt igen 06.30.

Strax efter 7.15 begav vi oss iväg. För första gången sedan jag började tävla så kände jag mig inte speciellt nervös (skippade t  o m att ta Cool Down piller). Vi stannade på macken och köpte dricka & nybakade ostfrallor. Körde vidare till hundbadsplatsen och gick en lång koppelpromenad en bit ifrån stranden.

Vi var bland de första som kom till klubben, skönt att ha gott om tid, satt ner och åt vår "frukost i lugn och ro. Lottningen var redan klar då vi fick PM:et för ett par veckor sedan, så prick 9 var Lkl II igång. Tyvärr började det regna och det tog i mer och mer. Blev tre platsliggningar, 5 + 5 + 4 och vi låg i den sista gruppen.

Så här gick det för oss:
Platsliggande: 8 - Kryp, höftskifte
Kommentar: Hunden till vänster om Beck smög sig upp, stannade, smög sig vidare för att till sist springa till sin matte. Känns tryggt att Beck låg kvar!

Frittfölj:          9 - Lite före, fel sitt
Kommentar: Kändes gott, men kunde inte drömma om att få en 9:a!

Läggande:      8,5 - Framföring, snus
Kommentar: Vet ej vad som ligger i ordet framföring.

Inkallning:      9,5 - Orolig
Kommentar: Detta måste jag be någon titta på (fick samma kommentar i Svalöv). Måste hända något när jag går med ryggen emot.

Rutan:            10
Kommentar: Klockrent skick, hade varit kul med en positiv kommentar här!

Apportering:   5 - Upptag, tempo, förare får plocka upp apport
Kommentar: Innan momentet startade så fastnade B på en fläck under transporten och uppenbarligen störde detta honom i hela detta moment. Har aldrig tidigare droppat apporten innan jag tagit i apporten.

Hopp:              8 - Kraftigt DK
Kommentar: Återigen åkte apportbocken bakom TL's rygg. Beck hoppade ut och satte sig jättesnett. I stället för att få en 0:a så tog jag ett kraftigt dk och räddade 8 poäng (detta hade jag bestämt mig för att göra redan efter förra tävlingen om det var så att situationen skulle uppstå).

Fjärr:           5 - Fel skifte, framflyttning
Kommentar: Här tar jag på mig lite, har börjat att träna även STÅ-skiftet och är uppenbarligen för snabb i skiftena, så här prövade B själv när han tyckte det dröjde för länge.

Helhet:          10 - Trevligt ekipage
Kommentar: Känns gott att få en 10:a!

Vi har som sagt en del till att jobba på med. Att dömas av Carina Barthel ger en riktig värdemätare... hon är inte känd för att dela ut gratispoäng. Så att klara av ett 1:a pris idag med en 9:a på ff:et & en 10:a på helheten gav mig verkligen råg i ryggen. Nu lämnar vi II:an helt bakom oss!

Trots ganska låg poäng, 162,5 så kom vi på en 4:e plats.

För Emma & Krut såg det så trevligt ut hela programmet igenom. Tyvärr nollade de hoppet och 1:a priset blev till ett fint 2:a pris med klassvinst. Stort GRATTIS... nästa tävling så sitter 1:an där med all säkerhet.

Genomvåta, trötta men glada begav vi oss hemåt strax efter halv 2.

Speciellt många knop har inte gjorts sedan vi kom hem, regnet har fortsatt pissa ner och det har varit som en riktig höstdag :-(

7 kommentarer:

  1. Tjena
    Med lite tur så hade ni vunnit tävlingen. Skit samma. Ta med det bästa nu och lycka till i klass 3.

    SvaraRadera
  2. Grattis! Vilken härlig kombo med Österlenhelg och tävling. Osis med vädret och inte mycket roligare idag:( Kul att ni nu kör för IIIan.

    SvaraRadera
  3. Marie o Lakrits26 juni 2012 kl. 21:58

    Hurra vad duktiga ni är!!! Nu får ni snart ta lite sommarlov, eller kanske inte?! Ses på fredag kväll! Kramelikram

    SvaraRadera
  4. Grattis, bra jobbat!
    /Jessica

    SvaraRadera
  5. Stort GRATTIS! Ni är så duktiga.
    Maggan, Micke, Castor & Chip

    SvaraRadera
  6. Grattis till ännu ett 1:a pris Lycka till i Lk III

    Kram Gunilla och hundarna

    SvaraRadera