onsdag 19 november 2014

Elitdebuten avklarad

Så roligt det var att tävla i söndags, nästan roligaste tävlingen (bortsett från vinsten i Lkl III i våras)!

Walle är den bästaste grabben, jag kände mig så lugn när vi gick in för att göra vår första start i Eliten (men förhoppningsvis inte den sista).

Det kunde inte ha börjat bättre, full pott på gruppmomenten och det var vi helt ensamma om.

Är så nöjd med de första 5 momenten:
Friaföljet 7.5 - det var ett kul frittfölj, inte allt x 3 utan lite gott och blandat.

Zätat 7 - hade inte Walle vänt sig om och tittat efter mig i sista skiftet så hade vi kanske haft ett poäng till.

Inkallningen 8 - bästa inkallningen Walle gjort någonsin i mitt tycke!

Rutan 5 - Walle drog till vänster, fick stopp på honom och kunde dirigera om honom till konen. Sedan sprang han raka vägen till rutan men min orutin gjorde att han hamnade utanför med tassarna när jag beordrade honom att lägga sig. Resultatet borde ha blivit 0... vet faktiskt inte varför vi fick en 5:a?

Apportering med dirigering 0 - Drog vänsterapport men Walle var hela tiden inställd på höger och efter omdirigering till konen så drog han ändå till höger och då valde jag att inte "bråka" mer med honom. Även här kände jag mig lite tafatt och orutinerad som inte lyckades att bryta hans högerfokuserande.

Metallapportering 8 - Klart godkänt, farten tillbaka är ett dilemma att få till!

Vittring 5 - Här kände jag inte igen Walle, han visade enormt intresse för TL då hon skulle få ut min pinne ur påsen. När jag vände mig om och TL gick iväg så reste Walle sig (här tänkte jag till och förbrukade inget DK på att sätta honom igen). Dock vet jag inte riktigt varför han blev tveksam vid upptaget och när han blir osäker så kommer han tillbaka i nästan ultrarapidfart.

Fjärren 0 - Han gjorde sin bästa fjärr någonsin gällande skiftena (minimal framflyttning) men tyvärr så påbörjade han skiftet från sitt till ligg själv.

Hade vi lyckats skrapa ihop åtminstone en 5:a på fjärren så hade vi fixat ett 3:e pris - lite surt men bara att träna på och hoppas att vi kan fixa det lite bättre nästa gång.

När vi lämnade planen fick vi applåder från publiken och jag fick höra att vi gjort en finfin debutrunda - det är sådant som får en att växa lite som hundförare!

Björn var snäll och filmade oss, så roligt att ha som minne :-)


1 kommentar:

  1. Så himla duktigt att ni är i eliten! Och många fina poäng fick ni. Nästa gång sätter ni det!

    SvaraRadera