lördag 31 mars 2012

Platsliggningskurs...

... hela dagen lång!

Åsa Jacobsson efterlyste om det skulle finnas något intresse av att ha en platsliggningskurs och det gjorde det. Så imorse var vi 6 st förväntasfulla ekipage som samlades på Eslövs Brukshundklubb. Dagens instruktör var Magnus Karlsson från Canis Halland.

Vi började med lite teori och sedan gick vi ut och gick en liten runda för att bilda "flock".

Sedan körde vi hårt i blåsten. Attans vad kallt det var om fingrarna, gick ju inte så värst bra att klicka & belöna med småbitar med vantar på :-(

Vi fick börja med frivilliga läggande med hunden framför oss och sedan byggde vi på dessa med kvarliggande och belönade mellan tassarna innan hundarna hunnit resa sig. Belöningslevereringen segades sedan ut samt att avståndet ökades/minskades omvartannat.

Sedan gjorde vi samma övning med hunden vid vår vänstra sida innan vi sedan började gå ifrån dem.

När detta fungerade så började störningarna att läggas på. 1:a störningen var att hela wienerkorvar kastades av en medhjälpare med början 5 m från oss och sedan närmre och närmre. Sedan blev det att vi själva kastade ut korven en meter men då med medhjälparen som vakt.  Medhjälparen flyttade sedan längre och längre bort. Beck han tjuva en gång men sedan fixade han t o m att jag kastade korven utifrån och rakt framför nosen på honom. Därefter gjordes samma övning fast med favoritleksaken och den vållade inga som helst problem.

Efter lunchen så fick medhjälparen agera tokstolle, först på avstånd och sedan både bakom och runt hunden och det gick lika bra det!

Nästa utmaning var att Magnus tillsammans med sin rottis utgöra störningen. Våra hundar låg med 5 m avstånd. Först höll dom sig på ca 20 m framför och gick fram och tillbaka. Dom flyttade sig sedan närmre och närmre och tillslut kunde dom gå slalom mellan alla liggande hundar. Givetvis var vi framme och berömde våra duktiga hundar titt som tätt. 2 ggr gick Beck upp men det var helt mitt fel, jag laddade handen med korv och gick ut och ställde upp som om det skulle bli en inkallning, han borde dock inte ha kommit eftersom att jag inte sagt något... men men helt mitt fel. De andra tackade så hjärtligt för att Beck sprang till mig så att de kunde belöna att deras hundar låg kvar. Men jag fick oxå chansen att göra detsamma senare en gång.

Nästa övning blev 3 m mellan hundarna och Magnus kallade in sin hund framför hundarna, först på 10 meters avstånd och slutligen 1/2 meter framför tassarna. Sedan la han sin hund mellan våra och kallade in från liggande. När Åsa sedan gjorde samma sak med Valle så blev det ett snäpp jobbigare för hon använde kommandot "HIT". Men även detta gick bra.

Sista övningen blev att annan hund bara någon meter framför lekte/kampade. Beck var på väg en gång, lyften frambenen lite då kampleksaken flög i luften väldigt nära men han kom på sig själv att han skulle ligga och så klart belönade jag detta.

Beck skötte sig så bra, var lugn och fin i buren och då jag tog ut honom så klickade jag honom direkt när han slöt upp vid min sida. Jag HOPPAS verkligen att vi nu har fått en bra grund att stå på som vi kan jobba vidare med för att få den trygghet som jag vill ha.

Tidigare i veckan har det inte blivit så mycket tränande, pga mycket jobbande, men i tisdagskväll var vi hos Lisa och fick pröva på Zätat. Zätat skiljer sig lite från dumrutan eftersom att man nu skall gå runt hunden, det kräver ju att hunden skall ligga/sitta/stå kvar på ett annat sätt. Detta var svårt för Beck, men med avståndsbelöning så gick det betydligt bättre. Hos Bitte tittade vi på inkallningsmomentet. Här fick jag mig en rejäl tankeställare, Beck kunde inte sitta kvar när Bitte kommenderade. Detta måste jag nu se till att jobba bort, kommer att bli mycket stadgeövningar framöver.

Ha det så bra tills vi hörs på nytt!




2 kommentarer:

  1. Ja det var allt bra vasst i vinden idag men hoppas ni mestadels fick se solen i alla fall. Låter som ni hade en riktigt bra dag. Härligt att läsa!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Uppe med tuppen som vanligt är ju jag och mina hundar :-)
    Kul att kursen gick bra och att Beck ( vilket vi här i Ramlösa aldrig har betvivlat ) skötte sig superbt.
    Nu ska jag och Elvan ut i kylan. Långkallingarna är på och vantarna ska nu letas fram. Vi hörs,
    Bea

    SvaraRadera