onsdag 11 april 2012

Inomhusträning...

... tävlingstittande, aktiveringsskogstur & kursande, ja så har våra dagar sett ut sedan sist.

I söndags blev det en lugn hemma dag. Jag & Beck tränade lite platsliggning inomhus på förmiddagen och kanske har jag kommit på hur han kan bli säkrare på platsen... skall bli spännande och se om jag/vi lyckas. Det fungerade i alla fall jättebra då jag placerade grabbarna bakom Stadsteatern på eftermiddagen.

I måndags så var jag nästan uppe med tuppen för att vara på plats i Burlöv och titta på lydnadstävlingarna och samtidigt passa på att miljöträna Beck. Jag kan säga att han var rejält missnöjd med situationen att bara titta på. Det blev ingen långvarig vistelse, det var svinkallt, blåsigt & regnigt. Men vi tittade på fröken Bitte som som tur var hade dragit startnr 3. På hemvägen fick grabbarna springa av sig på Spillepengen. Där är så bra att rasta, stöter nästan aldrig på några andra. Men att folk rastar där kan man se, det ligger tyvärr massor av oupplockat bajs överallt :-(. När vi kom hem blev det ett par timmars vila innan vi alla 4 begav oss iväg till hemliga skogen tillsammans med Jeanette & Wilma och lite andra icke kända ekipage för att vara med på Aktiv Hunds aktiveringspromenad.

Igår var det så dags att åka till Lisa & Bitte igen. Bl a så stod apportering & hopp på läraragendan, men vi arbetade 2 & 2 på fem olika stationer. Fjärr, platsliggning & vittringsapportering. Vi fick börja hos Lisa. Vårt mål är att få Beck att bromsa innan han plockar upp apporten, blir nog inte helt lätt att knäcka med hans fart. Fjärren fungerade jättebra trots att en husse stod bakom om ljudade med både pärm & regnställ. Platsliggningen & sittande i grupp fungerade jättebra :-)))). Hoppet hos Bitte började som han slutade på träningstävlingen. Jag bad Bitte stå med apporten i handen. Han hoppade ut ganska långt och då jag kommenderade tillbaka honom så sprang han till Bitte och kollade. Gång 2 gick som det skulle. Sedan testade vi att kasta ut apportbocken och där var ingen tvekan på varken det ena eller det andra hållet. Dock icke lika fina ingångar som på apporteringen. Men det kommer det att bli. Vittringsapporteringen gick si så där, blev mest jag tar första bästa, inget lätt moment det där heller. Men fick några nya tips som skall prövas.

Imorgon blir det vårens första utomhustorsdagsträning med Team Nos, skall bli kul.



2 kommentarer:

  1. Här tränas det flitigt dom vanligt! Tack för omtanke och kommentarer i min blogg. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja usch och fy vilken kall upplevelse det blev i Burlöv. Kul att ni ALLA hängde med på aktivieringsrundan!!

    SvaraRadera