måndag 2 september 2013

Nu är sommarsemestern slut...

... för denna gång och jag kan för mitt liv inte förstå att 4 veckor redan är till ända och att jag redan är inne på andra arbetsveckan och idag verkar det som att hösten har kommit, regn & rusk och värsta av allt det har varit så mörkt hela dagen.

Visst har vi hittat på mycket roligt de 3 första veckorna, varit i Berlin, varit på Bastudden och i Göteborg. Sista veckan har tillbringats hemma med hundträning och lite latande och igår hjälpte vi FRK Skåne/Blekinge att sitta i montern på Jakt- & Fiskemässan på Bosjökloster.

Vädret har varit underbart skönt, inte många dagar/kvällar regn :-)

Så klart har vi tävlat jag och Beck och det har inte gått som jag innerligt hoppades på och jag var rejält ledsen efter vår insats i Burlöv. Men det är tur att jag har goa träningskompisar/vänner som peppar mig när jag var beredd på att kasta in handduken.

Den 11 augusti var vi i Hörby och uppladdningen kändes så bra. Men tyvärr hände två saker som fick mig ur bubblan (som jag annars tycker vi blivit mycket bättre på att gå in i tillsammans).
Först blev det strul på sittande i grupp då TL kallade in ekipage 1 & 2 (vi) och då nr 3 kallades in var dom inte på plats och väntan blev väldigt lång. Jag hade fått Beck att sitta i den ställningen som jag för tillfället vill ha honom i och jag trodde jag gjorde rätt som lät honom sitta kvar medans vi väntade. Tyvärr så blev det nog för länge för han la sig nästan direkt då jag lämnade honom. Men jag bestämde mig för att fortsätta, 20 p kunde vi ha råd med om vi hade en bra dag tillsammans och lite tur på det.
Jag var inte helt nöjd med det ff:et men desto nöjdare med att han satte sig under gång och gick till utgångspositionen för ställandet med en go känsla. Då händer det, Beck sticker glad i hågen iväg från mig och kommer tillbaka lekandes med en kong i munnen. TL frågar om den är min och så säger hon att den inte låg där innan. Min var det definitivt inte, den hade varit försvunnen sedan fredagen :-(
Jag hade lite svårt att gå in i bubblan igen efter detta och resultaten blev lite blandade, så ett 3:e pris igen.

Nytt försök då i Burlöv. Gjorde ett sittande i grupp tillsammans med Ritha och hennes söta corgi och fick med mig en riktigt go känsla att ta med mig in i gruppmomenten och gick ur gruppmomenten med full pott. Började bra med ett härligt frittfölj. Men sättandet sket sig, inkallningen fick jag dra till med ett DK och likaså på rutan som oxå sket sig rejält. Vittringen sket sig oxå men helt beroende på mig, jag har läst på reglerna kasst och trodde aldrig att pinne fick ligga ytterst (det får den i 3:an men inte i eliten) så när Beck tog (rätt) pinnen ytterst så lämnade jag min plats = 0 och så bröt jag.
Men med lite perspektiv på det hela så var denna tävling ännu en rik lärdom att ha med sig i bagaget. Jag har analyserat själv och analyserat med andra och nu har jag nog börjat fatta hur det hela hänger ihop.

Så nya tag blev det direkt. Mängdträning och filmande för att kunna jämföra fungerande sättande och inte fungerande sättande, dvs vad är skillnaden. Om inte sättandet sitter så påverkar det nästa moment som påverkar nästa och så kan vi inte ha det.

Vi blev inbjudna till Trelleborgs träningstävling och tackade ja så klart, all tävlingserfarenhet vi kan få desto bättre. Vi var hela 4 st i III:an så det blev som på riktigt. Björn följde med för att han skulle filma oss, Anders följde med som sällskap men det blev ändring för båda. Björn fick rycka in som domare och Anders som filmare. Björn skötte sin uppgift betydligt bättre än Anders för han glömde sätta på kameran :-(
"Tävlingen" gick mycket bra med ett undantag, sättandet (som krävde 3 försök innan Beck satte sig) annars skötte grabben sig mycket bra i de andra momenten, vill nog säga bäst hitintills på alla våra tävlingar i III:an. Den här känslan har jag behållit och tagit med mig ut till våra träningspass där vi oxå lekt och haft mycket roligt tillsammans.

Vi hade bestämt träff med Eva på Jakt- & Fiskemässan för att umgås och shoppa lite innan jag skulle hjälpa till i montern. Men vi började med att jag anmälde mig & Beck till apporteringstävlingen på förmiddagen. En tävling där en dummie på land (som hamnade precis bakom höbalar i olika höjder) och en på vatten skulle in på tid. Beck skötte sig finfint och hamnade på en finfin 5:e plats av 40 startande. På eftermiddagen var det lite dåligt intresse i montern så Krister skickade ner oss till att ställa upp även i eftermiddagens tävling. Beck förbättrade sin tid något och slutade på en 10:e plats av 80 startande. Detta var väldigt kul, får vi göra om nästa år och göra som dom bästa, dvs starta massor av gånger för att förbättra tiden :-)
Shoppingen kom helt av sig och jag kom för första gången hem tomhänt förutom priserna vi vunnit!

Nu lägger vi återigen fokus på kommande helgs tävling, mer om det i nästa inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar